Szeretettel köszöntelek a Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Pitvaros klub - nem csak pitvarosiaknak. vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy tanár levele a cigánytanulókról.
Pár perce kaptam ezt a levelet, s csak végigfutottam. Úgy érzem, hogy tisztességes emberként közre kell adnom ezeket az információkat, hiszen nem rasszizmus az, ami írójában munkál, hanem a jövőféltés. S nagyon is egyetértek azzal, hogy változtatni kell, hiszen mint írja: a cigányok mindegyikének sem jó a mai helyzet!
"Cigány tanítványaink közül van több jó képességű, tehetséges és jó modorú gyerek is, akinek az oktatására kiemelt figyelmet szentelünk, talán azért is, hogy bizonyítsuk: nem a származás alapján tanítunk és nevelünk."
Csak közzéteszem a szöveget, hátha segít az együttgondolkodásban.
------Egy magyarországi általános
iskolában tanítok középkorú tapasztalt kollektívában. Településünk nem
Borsodban található, még csak nem is a közelében. Tágabb környezetünkben alig
jelent problémát a cigánykérdés egyelőre. Bár egyik alsós gyerekünk a tanító
nénijének már beszólt a minap, hogy hiába dumál, mer mán úgyis mink
vagyunk többségben!
Iskolánkban félévzáró értekezletet tartottunk, melyen a szokásoknak
megfelelően értékeltük az osztályok teljesítményét elsőtől nyolcadikig. Az alábbi értékelés az elsősök osztályfőnökétől és
napközis nevelőitől származik, akiknek a nevét (mint ahogy iskolánk,
településünk, megyénk és jómagam nevét sem) nem
teszem közzé, okulva egyebek mellett a tanárverésekből és a miskolci
rendőrkapitány esetéből, aki bátorkodott szakmai kérdésekben tényeket
közzétenni a cigánybűnözésről - szóval, mert
félünk. A pedagógus kollégák szavait, mondatait szó szerint közlöm. Nem rendszereztem tematikailag a mondatokat, úgy
írtam le, ahogy azok elhangoztak.
1. osztály félévi értékelése (2008/09): Az
osztályomba járó gyerekek túlnyomó többsége kritikán aluli képességekkel és
szülői háttérrel rendelkezik. Mindössze négyen vannak, akik megfelelő családi
háttérrel rendelkeznek.
Szaguk alapján - nem félek kimondani - büdösekre és illatosokra osztom az osztályt. Ha szóvá teszem a szülőknek, hogy a gyerekük
mosdatlanul jön iskolába, ordibálnak, fenyegetőznek Mi köze hozzája, magának az a dolga, hogy
megtaniccsa! Vannak, akiknek a kezén
hétfőn még ott van a pénteki vízfesték nyoma. Volt, akinek a ruháján és a hajában hetekig ott volt az ételmaradék.
Már pedig nem fogom hagyni, hogy büdösen,
koszosan járjanak az osztályomba! (Megjegyzés: Van, akinek retkes a bőre, és gyakori a tetvesedés az iskolában.)
A gyerekek
követelőzők, akaratosak, hangosak, türelmetlenek, irigyek, koszosak,
mosdatlanok. Vannak közöttük, akik éheznek, és ez számukra fizikai fájdalmat
okoz. Az az igazság, hogy többek
szüleit kiskorúak veszélyeztetése miatt fel kellene jelentenünk. Egyelőre nem tettük, mert bizonyítani is
kellene, és ki tudja, mi lenne a következménye. A minap este felhívott otthon mobilion az egyik gyerek családja és megfenyegetett. Senkinek nem adtam meg a mobil
számomat.
A Családsegítő Szolgálatnak szóltunk már, de a
szolgálat munkatársainak segítségét is durván visszautasítják. Az
osztályban többeknek nincs téli ruházata, a legnagyobb fagyban is vászoncipőben
járnak, de kólára, chipsre és ékszerekre
valahonnan futja.
A képességeikről szólva: A szóbeli kérdéseket nem értik, nem fogják
fel. A betűk hangjait nem hallják meg, nem tudják értelmezni. Nem tudnak egymással játszani, csak veszekedni, és
egyfolytában ordítoznak. Némi javulás, hogy az osztály legdurvább gyereke már
nem verekszi végig az egész napot. Négy
gyerek kivételével nem tudnak semmit, nem ismerik a betűket, a számokat.
Hazudnak és lopnak, pedig csak 6
évesek. Nem úgy lopnak, hogy elcsenik az asztalról a radírt vagy a ceruzát, hanem előre megfontoltan, kitervelten. A lányok
erőszakoskodnak a fiúkkal. Rájuk másznak, tapizzák, csókolgatják őket, a fiúk
igyekeznek menekülni.
Az iskolai élet egy végeláthatatlan küzdelem
az osztályban. Semmit sem érnek a tanult és a korábbi osztályaimban
sikerrel alkalmazott pedagógiai módszerek, pedig azokban az osztályokban is
volt gondom bőven. Amíg egy szót leírnak,
kétszer-háromszor beesnek a pad alá, mert nem tudnak egy helyben ülni. Tudják
viszont betéve a Tv-sorozatok tartalmát. Éjszaka
is a Tv előtt ülnek, mert elmondják, hogy mi volt az esti
horror és pornó filmekben.
Óriási bajok, súlyos bajok vannak! A minap egyikük lepisilte a másik táskáját és
tetves ribancnak nevezték egymást. A könyvet legtöbbször félre kell tetetnünk
velük órán, mert remény sincs arra, hogy haladjunk az anyaggal, inkább
megpróbálunk a tanítás helyett nevelni, amennyire lehet. Legtöbbnek nincs
felszerelése, tolltartója, tornacucca, és mellette
játsszák az agyukat. Ha a gyerek semmit sem tanul az iskolában, akkor is
jobb helyen van itt, mint otthon. Egyiküknek év eleje óta egy aláírás
sincs az ellenőrzőjében, félévkor a szülő mégis rám rontott, reklamált a
gyerek értékelése miatt.
Folyamatosan hadakozunk a szülőkkel.
Nem tudnak egy helyben ülni, egyáltalán a
széket használni, nem tudnak orrot fújni, ceruzát használni. Egyik kezemmel a ceruzás kezét fogom, másikkal
mutatom, hogy hova nézzen.
Nem figyel fel a saját nevére!
A lapot középen kezdi el nézegetni és nem a bal felső saroknál. Mint egy
majom, úgy mutogatom neki ugyanazt az ábrát egyszerre a táblán, és a könyvben is, nem tudja, hogy mit kell néznie. Nem
tudja, melyik a jobb és a bal keze. Nem ismerik az alatta, fölötte, mellette fogalmakat.
A menzán nem tudja a kanalat használni. A száját
teszi bele a rizsbe, úgy lapátolja be az ételt, gyorsan, mohón, mint a kutyák.
Nem tudják használni a WC-t. Már az oviba sem jártak rendesen. Ha a kötelező
nagycsoportba be is volt íratva a gyerek, egy napot járt, két hétig hiányozott,
így ment egész évben.
A leggyakrabban használt szavuk az, hogy
Akarom, Akarom, Akarom!!
Eddig az idézet. Néhány egészen elképesztő történetet kihagytam, mert
beazonosíthatóvá tenne minket.
Iskolánkban még valamivel kevesebb a cigány,
mint a magyar gyerek. Ismerve az elsősök és az óvodás gyerekek összetételét,
egy, legfeljebb két éven belül megfordul az arány. (Megjegyzem:
tantestületünk nem jogosult a problémás gyerekeket tanító pedagógusoknak
járó illetményre nem mintha ez megoldást jelentene, legfeljebb a fizetésünk
haladná meg a százezer forintot.) A kollektíva amúgy kiváló, mondhatnám, hogy
rutinos, harcedzett.
Jól tudjuk, hogy kis újjal sem nyúlhatunk
hozzá a cigánygyerekhez, amikor órán lehülyéz, tudjuk, hogy nem érdemes még
csak kiabálnunk sem a kezelhetetlen tanítvánnyal, mert bejön az öntudatos
cigánycsalád, ordibál, fenyegetőzik, netán kiveszi a gyereket az iskolából, mi
meg bezárhatunk, mert a kritikus alá csökken a létszám. Sajnos igaza van
a borsodi cigányvajdának, aki így fogalmazott
a minap: egy cigánygyereknek több joga van, mint a tanárnak!
Egy ideje észrevettük, hogy nem
egyenlő mércével mérjük a magyar és cigánygyerekeket. Hátrányos megkülönböztetésben részesítjük a
normális családi helyzetben lévő tanítványainkat azáltal, hogy a neveletlen és gyakran buta gyerekekkel kénytelenek vagyunk
elnézőbbek lenni, mert számolnunk kell a kellemetlen
következményekkel. Az integrált oktatás következtében szinte minden osztályban
hátrányt szenvednek a magyar gyerekek, mert az állandó fegyelmezési kényszer
tőlük veszi el az időt. Mivel a 70-es IQ fölötti gyerekeket már integráltan
kell tanítanunk, alig van lehetőségünk a tehetséggondozásra. (Megjegyzem. amikor integrált oktatásról beszélünk,
akkor ez iskolánkban ettől a tanévtől már a kisebbségben lévő magyar gyerekek
cigány osztályokban való tanítását jelenti.)
A cigányok parasztgyereknek nevezik a magyar gyerekeket, mégsem megy senki az
ombudsmanhoz, de kikérik maguknak, ha a tanár vagy a tankönyv a cigány szót használja rájuk.
Egyik kolléga sem cigánygyűlölő. Mi több, mi
köszönünk előre az utcán a cigány tanítványaink szüleinek, igyekszünk
alkalmazkodni a kihívásokhoz.
Cigány tanítványaink közül van több jó képességű, tehetséges és jó modorú
gyerek is, akinek az oktatására kiemelt figyelmet szentelünk, talán azért is,
hogy bizonyítsuk: nem a származás alapján tanítunk és nevelünk. És ez valóban
így is van. És bármennyi gond is van velük, sajnáljuk azokat a
cigánygyerekeket, akik minősíthetetlen családi környezetből, koszos putrikból,
netán éhezve jönnek iskolába. Számunkra
ugyanakkor nem kérdés, hogy létezik-e
Magyarországon cigánykérdés, mert mi tudjuk, a saját bőrünkön tapasztaljuk,
hogy létezik, bármit mondjanak is a politikusok. Aki ezt tagadja és nem tesz
ellene semmit, az felelőtlen és bűnös politikát folytat.
Nehéz megmondani, hogy mi lenne a megoldás, és nem is a
mi dolgunk, mi csak normális körülmények között szeretnénk tanítani, mert ez a
szakmánk, ez a hivatásunk. De tisztán
látjuk, kiket adunk tovább a szakmunkásképzőkbe, és tudjuk, hogy ha így
folytatódik, 10-20 év múlva már nem lesz ebben az országban elég képzett dolgos
kéz, és nem lesz, aki megtermelje a nyugdíjunkat. És azt is látjuk - a KSH népességi adatai is
előrejelzik -, hogy rövidesen kisebbségbe
kerül a magyarság saját hazájában. S ha a
többség olyan lesz, mint a
mostani alsósaink - márpedig csodát a legnagyobb erőfeszítések árán sem
tudunk tenni velük -,
Isten óvja hazánkat, gyermekeinket és unokáinkat!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!